Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Uppdatering

Av Karolina - 30 januari 2011 23:12

Hej på er!


Ok. Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt den senaste tiden.


Efter ett par dagar i Zagreb efter vinterlovet så började skolan igen. Vi (i klassen) trodde då att det slutliga provet skulle vara den sista veckan i skolan, men tydligen så var det redan veckan därpå, vilket gjorde att det blev en del plugg..


Under den första helgen hade vi en internationell matfest hemma hos Adrian från Frankrike. Det åts mat från Österrike, Frankrike, Kongo, Sverige och Tyskland. Jag var så mätt efteråt att jag inte åt förrän kl fem dagen därpå. Våra köttbullar med potatismos och brunsås gjorde succé. Inte så konstigt enligt mig, eftersom alla jag träffat som känner till svenska köttbullar är vana att äta de där IKEA-köttbullarna som smakar fis. Ingen vidare konkurrens där. Gör köttbullar som inte smakar fis och du är i hamn.


Både det skrifliga provet och det muntliga provet avklarades och detta krävde ju självklart en fest för att fira våra bedrifter. Det blev tacofest hemma hos Sasha. Kvällen började med en spontan vinprovning där vi hade Sashas sydafrikanska vin i ena ringhörnan och Fransiscos Chilienska vin i den andra. Fransisco anklagades ganska snabbt för fiffel och båg, eftersom han härjade om att han alltid kan peka ut ett chilienskt vin, men var väldigt noga med att vi inte mixade ihop glasen som han själv hade fyllt med vin... Jag tror att det hela slutade med ungefär hälften hälften av rösterna så alla var nöjda.


Det har varit mycket internationell mat på sista tiden. Sista dagen i klassrummet blev också en matfest utan dess like. Då var det mat från Indien, Sydafrika, Italien, USA och Finland. Själv gjorde jag skagenröra. Som tur är har jag ju en annan skandinav i klassen (Tanja från Finland) som vet hur man sjöljer ner en mastig måltid. Hon tog med sig varm choklad och Minttu :)


Under vår lilla matfest i klassrummet så tackade vi av vår lärarinna Dinka med blommor. Lakshmi från Indien sjöng även två egenkomponerade låtar; en på engelska och en på "kroatiska" (hon frågade mig redan dagen innan och jag ville vara med och sjunga, men jag tackade vänligen men bestämt nej då jag har hört hennes egenproduktioner tidigare. Detta beslut visade sig vara ett av de bästa jag tagit)


Den kroatiska kan fritt översättas till: 


Vers 1

Dinka jag älskar dig...Dinka jag älskar dig.. Dinka jag älskar diiii iiig... Dinka jag älskar dig..

  

Vers 2

Alla älskar dig...Dinka alla älskar dig.. Alla älskar diiii iiig... Alla älskar dig..


Brygga

Nominativ, akusativ,dativ, genitiv, instrumental, vokativ, lokativ....alllllt älskar dig!!

  

Jag ger betyg 5 av 5 för detta. Kvaliteten på låten kan klart diskuteras, men engagemang, mod och en indisk twist på det hela väger absolut upp detta. Dessutom får hon ett stort plus i kanten för underhållningsvärdet på det hela. Vi skrattade så vi grät...


Efter avslutningen i fredags så blev det fest hemma hos oss. Vi var några från min klass och några från Daniels klass. Efter detta gick vi på "latin party" där jag för första gången i mitt liv hamnade mitt uppe i en gemensam dans till Shakiras spanska version av "waka waka" (ni vet, en sån där dans som man ser på TV när ett helt dansgolv dansar samma dans)  Det blev en toppenkväll :)


Resten av helgen har varit lugn. Nu väntar ledighet fram till 28:e februari. Vi får se vad vi hittar på.


Jag tänkte avsluta med dagens favoritbild från Zagreb


  


Som ni förstår så är detta en parkering för handikappade:

På skylten står det:

Om ni har tagit min plats, kommer ni även ta över min invaliditet?


Så galet sarkastisk! Klockren enligt min mening.


Ha det!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 25 mars 2011 11:57

Hej hej.   Nu är våren här med allt vad det innebär. Blommor har börjat poppa upp ur marken. Uteserveringarna börjar fyllas med folk och en svag grilldoft hänger över vårt kvarter. Härligt!! Ett plus till detta är ju att kroatiens vår är att jämf...

Av Karolina - 28 februari 2011 12:31

Halloj.   Idag startade vårterminen på filosofiska fakulteten igen. Egentligen var det bara introduktion och registrering så inte många minuter efter vi kom till skolan så hamnade vi istället på ett café i närheten.   Vi har nu varit lediga i...

Av Karolina - 8 januari 2011 12:03

Nu är det början på det nya året. Det har inte hänt så mycket än så jag tänkte bara göra ett kort inlägg den här gången. Jag och Daniel har varit hemma i Sverige över jul och nyår. Det var riktigt kul att träffa alla igen.  Jag blev dock sjuk...

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj. Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull. Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så be...

Av Karolina - 23 november 2010 13:37

Bog ljudi!! Ja se zovem Karolina i ja sam iz švedske. Ja živim u Hrvatsku na učim Hrvatski jezik na filozofski fakulltet u Zagreb. Sada ja sam živjela ovdje za tri mjesec, ali sam studirala samo za dva. (Jag heter Karolina och j...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards