Direktlänk till inlägg 10 oktober 2010

Om det fanns en gud så skulle inte visum existera!

Av Karolina - 10 oktober 2010 11:22

Detta inlägg kommer enbart att handla om mitt kroatiska visum. Av den anledningen så kan jag för tillfället verka lite negativ, vilket jag i förhand ber om ursäkt för.


Del 1 - Lyckligt ovetandes

I somras gick Daniel till den Kroatiska ambassaden i Stockholm för att ta reda på hur jag skulle gå tillväga för att skaffa mitt studentvisum.  Mannen han pratade med, vi kan kalla honom idiot nr 1, berättade på typiskt Kroatienmanér att det här var MYCKET lättare att göra i Kroatien. Han var också snäll och gav Daniel en lista på vilka papper vi skulle ha med oss ner ….


Del 2 – Början på slutet?

Under vår första dag i Zagreb gick vi till den svenska ambassaden för att kolla vart vi skulle fixa visumet. Där möttes vi av idiot nr 2 som var en bitter kvinna som måste ha tagit detta jobb enbart för att hon ser det som sitt kall att förpesta alla tänkbara relationer mellan Kroatien och Sverige.  Hon berättade att det inte finns en chans i helvetet för mig att skaffa ett visum i Kroatien, utan det skulle jag ha gjort från Sverige. Detta försökte hon visa så pedagogiskt hon bara kunde genom att peka på högarna med avslag hon hade på sitt bord och genom att dra tydliga exempel i stil med att nio av tio får avslag på sin ansökan. Hon anklagade även Daniel för att ljuga om den informationen han fått i Stockholm. Detta var den första dagen i Kroatien….. 


Del 3 - Ingenting är omöjligt i Kroatien, men allt är krångligt.

Om man går till en myndighet i Sverige som informerar en om att det inte går att göra något åt en viss situation så brukar det också betyda att det faktiskt inte går att göra något. Det är det jag är van vid och därför kändes det ganska hopplöst efter mötet med kvinnan på ambassaden.  Det funkar dock inte så här. Endast någon timme senare startade vi processen med att skaffa mig ett visum. Daniels kompis ringde runt, Daniels kusin som jobbar på utrikesministeriet arbetade från sitt håll och vi ringde en annan kusin som jobbar på polishuset ……..


Del 4 – Det kroatiska språket har nog ett eget superlativ för procedur

Vi åkte några dagar senare ner till Makarska för att ha semester tre veckor.  Vi hade det kanonbra som vanligt, men MYCKET tid gick åt detta visum. Det som är spännande i Kroatien är att det inte finns lika mycket standarddokument som vi har i Sverige samt att de olika myndigheterna inte samarbetar med varandra på samma sätt som jag är van vid. Detta resulterar OFTA i att man på ett ställe får tydliga instruktioner om vad man ska skaffa för papper på ett annat ställe och att man sedan när man kommer dit får reda på att man inte alls kan göra på detta sätt eller inte alls kan komma med detta papper hit …däremot ska man göra så här istället… osv.  Jag har nu galet mycket papper. Jag ska ge några exempel.


Pass
Kopia på pass
Kopia på pass som en advokat har giltigförklarat med en stor stämpel
Kopia på pass som en advokat har giltigförklarat …..igen
Utdrag från brottsregistret
Utdrag från brottsregistret översatt till Kroatiska
Försäkringspapper från Sverige
Försäkringspapper från Sverige översatt till Kroatiska
Personbevis
Personbevis översatt till Kroatiska
Kontrakt på att jag ska bo i lägenheten. Detta görs också hos en advokabyrå som tittar på när ägaren till lägenheten skriver på kontraktet och giltigförklarar detta men en stor stämpel
Bevis för att personen som äger lägenheten faktiskt gör det.
Bevis på att jag har kommit in på Zagreb universitet
Bevis för att jag har anmält mig på polisstationen när jag kom in i landet
Kvitto på att jag har 24000 kuna (ca 30000 kr) på mitt konto.


När vi skulle fixa kvitto från banken hade jag börjat bli van med det kroatiska sättet. Jag förstod alltså direkt att inte heller detta skulle gå smidigt. Vi kom till banken och berättade vad vi hade blivit tillsagda, vilket så klart banken satte käppar i hjulet för. ”Se, det går inte att göra på det sättet…. men ni kan göra såhär....  (efter lång diskussion som vanligt) "Karolina kan öppna upp ett kroatiskt konto på den här banken. .. men för att göra det måste ni gå till ett annat ställe först och skaffa ett nummer som man måste ha”. Efter att ha gått till detta kontor som såklart hade stängt så gick jag och Daniel in i ”Croatian mode”. Vi bestämde oss för att gå till en annan bank, eftersom de antagligen skulle ge oss ett annat svar. Sagt och gjort. På denna bank behövde jag inte det här numret så nu har jag ett kroatiskt konto.


Del  5 - Snart är det över, eller?

Sen lämnar man in alla dessa papper så att man får sitt visum…..NEJ…… Sen åker man till Slovenien och försöker hitta den Kroatiska ambassaden för visumet måste ju ansökas på annan mark än kroatisk! Det blev en liten dagsutflykt till Ljubljana och efter mycket om och men så hittade vi ambassaden. Jag förstod redan innan vi klev in att de inte skulle godkänna alla pappar. Kvinnan på ambassaden var trevlig, men hon förklarade för oss att det inte var så bra att vi inte hade originalet på ägarens kontrakt för lägenheten vi hyr. Menar de att vi ska ta med oss någon annans orginalkontrakt och lämna in på den Kroatiska ambassaden i Ljubljana som de sedan har kvar där??!! Generellt är de mycket förtjusta i originaldokument här och har du inte det så är det bäst att skaffa så många stämplar som möjligt från något slags advokatkontor eller liknande. Kontraktet som vi hade skaffat på advokatkontoret tillsammans med ägaren av lägenheten ansåg de inte var ett riktigt kontrakt. Detta måste vi göra om, vilket betyder att vi nu måste åka ner till Makarska igen och möta upp Josip som han heter, som bor i Hercegovina för att skriva ett kontrakt igen. Som tur var godkände de resten så vi kunde ändå starta proceduren, men måste komplettera med detta papper. Såklart kunde vi inte betala visumet på ambassaden. Vi var tvunga att ta oss till postkontoret i Ljubjana för att sedan komma tillbaka till ambassaden med ett kvitto på att vi har betalat.


Detta kommer nu att ta en till två månader . Dessutom kan de bara ge mig ett visum som gäller till januari, eftersom jag inte har papper från skolan att jag ska läsa mer än en termin. För att få ett sådant papper måste jag anmäla mig till fortsättningskursen, vilket jag inte kan göra förrän jag har blivit godkänd på den första kursen samt betalat avgiften för nästa termin. Jag kan alltså göra detta först i januari.  Ska jag lägga mig ner och dö nu eller ska jag vänta till mitt första visum har gått ut och nästa helvete startar????

 
 
Ingen bild

Anette

10 oktober 2010 12:08

Ha ha ha, jag viker mig dubbel när jag läser detta. Du kommer nog vara färdigutbildad innan du ens ser röken av det första visumet! Men håll ut! Hoppas ni har det bra. Ser fram mot att följa er här. Kram Daniel från mig.

Karolina

21 oktober 2010 20:37

hahha, ja jag börjar nästan tro det jag med. Och tro mig, det där var den korta versionen.. :) Annars har vi det jättebra. Vi har hittat nya vänner och det är jätteroligt att äntligen få lära mig språket från grunden. Hoppas allt är bra med dig med gumman. Jag ska krama Daniel från det. Kram på dig

 
Ingen bild

Ström utan jätte huvud

10 oktober 2010 15:22

Kaffka var kroat?

Karolina

21 oktober 2010 20:35

Eller?

 
Ingen bild

Stina

21 oktober 2010 22:07

Snacka om moment 22, men ni verkar ju ha det kalas ändå. Kram

Karolina

23 november 2010 19:26

Ja det är det verkligen och detta är varken hela historien, eller det sista som har med visumet att göra.. hahha

Hoppas allt är bra med dig. Kram kram

 
Britt Lendic

Britt Lendic

23 oktober 2010 17:53

Hej Karolina ! Det blir nog en bästsäljare av detta , det var väldigt spännande och underhållande iallafall. Kram till dig och Daniel.

http://karolinaizagreb.bloggplatsen.se

Karolina

23 november 2010 19:23

Vad kul att jag kan underhålla lite med min lilla blogg. Jag ska försöka skriva lite oftare nu när internet fungerar. Kram på dig Britt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 25 mars 2011 11:57

Hej hej.   Nu är våren här med allt vad det innebär. Blommor har börjat poppa upp ur marken. Uteserveringarna börjar fyllas med folk och en svag grilldoft hänger över vårt kvarter. Härligt!! Ett plus till detta är ju att kroatiens vår är att jämf...

Av Karolina - 28 februari 2011 12:31

Halloj.   Idag startade vårterminen på filosofiska fakulteten igen. Egentligen var det bara introduktion och registrering så inte många minuter efter vi kom till skolan så hamnade vi istället på ett café i närheten.   Vi har nu varit lediga i...

Av Karolina - 30 januari 2011 23:12


Hej på er! Ok. Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt den senaste tiden. Efter ett par dagar i Zagreb efter vinterlovet så började skolan igen. Vi (i klassen) trodde då att det slutliga provet skulle vara den sista veckan i sko...

Av Karolina - 8 januari 2011 12:03

Nu är det början på det nya året. Det har inte hänt så mycket än så jag tänkte bara göra ett kort inlägg den här gången. Jag och Daniel har varit hemma i Sverige över jul och nyår. Det var riktigt kul att träffa alla igen.  Jag blev dock sjuk...

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj. Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull. Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards