Alla inlägg under december 2010

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj.

Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull.


Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så behövde vi komplettera detta med att anmäla oss hos polisen i Zagreb för att visa att vi bor i Kroatien nu.  Detta kan man inte göra utan att ha bevis för att man har någonstans att bo. Vårt kontrakt godkändes inte i Ljubljana så vi var tvungna att åka ner till Makarska och göra om detta kontrakt innan vi kunde gå till polisstationen. Denna registrering måste man egentligen göra inom 48 timmar men med tanke på att vi höll på med hela proceduren med visumet samt att vi inte har några stämplar i passet på att vi ens kom in i landet i september så trodde vi inte att det var några problem.  (man kan ju även ifrågasätta hur människor som ska bo i landet faktiskt får fram ett originalkontrakt med underskrifter från båda parter samt stämplar från ett advokatkontor att detta har bevittnats på 48 timmar)


När vi kom till polisstationen, naiva som vanligt, trodde vi att detta inte skulle vara några problem.  Efter en timmes väntan kom vi fram till disken som var avsedd för detta ändamål…..INTE avsedd för detta ändamål visade det sig, utan jag skulle upp en trappa till en annan kassa som det inte stod någonting om vid ingången. (Om man har en kassa på polisstationen som är speciellt avsedd för människor från andra länder och denna dessutom ligger på andra våningen, kan man inte ge en liten hint om detta på entréplan, då dessa människor torde vara de som minst hittar på ett sådant här kontor.  Hur om helst kom vi upp till rätt kassa där vi snabbt fick reda på att vi var dumma i huvudet och att jag var illegal i landet. Detta var en katastrof och detta skulle jag få böta för. Daniel berättade då om vårt lilla moment 22. Han var saklig och höll sig till vår historia, medan jag dagdrömde mig bort om vad jag skulle ha sagt till henne om jag hade kunnat kroatiska.  Hon mjuknade upp lite efter en stund och vi löste detta tillslut.


Och så kom dagen…dagen då vi åkte till Ljubljana i Slovenien igen och hämtade mitt visum. Äntligen!! Detta var en nästintill smärtfri procedur för en gång skull ( bortsett från att vi var tvungna att åka till ett annat land igen)


Det enda vi behövde göra när vi kom tillbaka var att gå till polisstationen IGEN för att visa upp mitt visum. Efter en sväng till samma kassa vi tidigare varit vid samt en längre stunds väntan ropades jag in på enskilt samtal där jag fick frågor om min familj och mina intentioner med min vistelse.  Här fick jag även reda på att det försäkringspapper, även översatt till kroatiska, som godkändes när jag skaffade visumet är inte längre ok nu efter jag fått visumet. Jag måste istället betala 400 kuna (ca 500 kr) i månaden för en kroatisk försäkring. Herregud, det tar aldrig slut!!  Jag berättade att jag redan hade en försäkring. Hon sa då att det enda de godkänner är försäkringskortet i plast som utfärdas av varje land och som gäller i hela EU. Jag berättade då att jag inte tog med mig ett sådant kort, eftersom Kroatien är inte med i EU!  Hon stod dock fast vid sitt uttalande så nu har mamma skickat mig detta kort så att jag kan visa upp detta nästa vecka när jag går dit igen. Samtidigt ska jag även ansöka om en förlängning av detta visum jag precis fått. Jag ser mycket fram emot att starta nästa process. …



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards