Direktlänk till inlägg 23 november 2010

En liten dagsutflykt med skolan

Av Karolina - 23 november 2010 13:37

Bog ljudi!!


Ja se zovem Karolina i ja sam iz švedske. Ja živim u Hrvatsku na učim Hrvatski jezik na filozofski fakulltet u Zagreb. Sada ja sam živjela ovdje za tri mjesec, ali sam studirala samo za dva.


(Jag heter Karolina och jag är från Sverige. Jag bor i Kroatien för att lära mig kroatiska språket på Filosofiska fakulteten i Zagreb. Nu har jag bott här i tre månader, men jag har bara pluggat i två)


Jag reserverar mig för stav- och grammatikfel och även för att jag skriver onödig skit som alla redan vet. Jag skriver det bara för att jag KAN :)


Det går framåt med kroatiskan, men jävlar vilket svårt språk det är. I kroatiskan har man som i många andra språk; maskulinum femininum och neutrum, vilket är ok, men på detta har man sju kasus! (i svenskan har vi tre) Redan här är man ju snurrig. Att sen också praktisera detta och komma ihåg alla olika konstiga ändelser och böjningar är näst intill omöjligt. De har olika böjningar på ALLT ni kan tänka er. De ändrar till och med namn! Karolina kan bli Karolinin, Karolinina, Karolinino, Karolinini, Karolinine osv.Svårt, men jättekul.. Men nog om det…


För några veckor sedan var vi på utflykt till en liten stad som heter Krapina i närheten av Zagreb. Guiden på bussen hade ett par långa utläggningar om staden och dess omgivning, på kroatiska! Bussen stannade inne i den lilla staden efter någon timme.


  


Efter en liten promenad så kom vi till ett museum. Här fick vi inledningsvis se en kort spelfilm om de neandertalare man funnit i detta område, vilket är ett av de äldsta fynden i världen. När jag satt där, kunde jag inte låta bli att tänka på hur lätt det hade varit om vi som neandertalarna inte komplicerade saker så mycket med olika språk. Vad mycket lättare det hade varit om jag bara kunde humma och göra lite läten när jag kom ner till Kroatien. Vad ska man ha alla kasus till egentligen? Det är ju bara att peka och stöna lite… fast har otur då så kan allt missuppfattas och så befinner man sig plötsligt i situationer man inte hade räknat med. Ok, nu när jag tänker efter så ska jag nog fortsätta med kroatiskan..


Efter detta blev vi som var nybörjare i det kroatiska språket indelade i en speciell grupp, vilket jag ansåg vara väldigt bra med tanke på hur mycket kultur jag lyckades snappa upp på bussen. Med oss hade vi en lärare för en annan nybörjarklass samt guiden för själva rundvandringen på museet. Till min förvåning säger läraren till guiden att tala kroatiska med oss för att vi, som hon uttryckte det: ”måste få höra kroatiska så att vi lär oss”.  Kalla mig lat, men jag känner att det kan bli en aning komplicerat att få en föreläsning om evolutionen på kroatiska för människor som inte ens kan sätta ihop en ordentlig mening. Sagt och gjort så startade guiden att prata kroatiska, men när hon sagt de första meningarna och såg ut över skaran av fågelholkar så fortsatte hon, helt på eget initiativ, på engelska. Genast blev gruppen mer alert och rundturen kunde fortsätta.


Efter detta åkte vi till ett slott i närheten. Det var riktigt mysigt att gå omkring och titta på området kring slottet.  När vi kom upp till själva slottet så berättade samma lärare som tidigare motarbetat oss nybörjare för guiden att många i gänget inte kunde prata kroatiska. Hon frågade honom om han kunde ta det på engelska, varpå han svarar ”ja, det kan jag” för att sedan starta rundturen på kroatiska.


  


Vi kom hem runt sju på kvällen och avslutade denna dag med att parta lite i Zagreb.


På återseende, lite snabbare än vanligt. Jag har nämligen fått ett fungerande internet nu så jag kommer att kunna blogga lite oftare.


Ha det

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 25 mars 2011 11:57

Hej hej.   Nu är våren här med allt vad det innebär. Blommor har börjat poppa upp ur marken. Uteserveringarna börjar fyllas med folk och en svag grilldoft hänger över vårt kvarter. Härligt!! Ett plus till detta är ju att kroatiens vår är att jämf...

Av Karolina - 28 februari 2011 12:31

Halloj.   Idag startade vårterminen på filosofiska fakulteten igen. Egentligen var det bara introduktion och registrering så inte många minuter efter vi kom till skolan så hamnade vi istället på ett café i närheten.   Vi har nu varit lediga i...

Av Karolina - 30 januari 2011 23:12


Hej på er! Ok. Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt den senaste tiden. Efter ett par dagar i Zagreb efter vinterlovet så började skolan igen. Vi (i klassen) trodde då att det slutliga provet skulle vara den sista veckan i sko...

Av Karolina - 8 januari 2011 12:03

Nu är det början på det nya året. Det har inte hänt så mycket än så jag tänkte bara göra ett kort inlägg den här gången. Jag och Daniel har varit hemma i Sverige över jul och nyår. Det var riktigt kul att träffa alla igen.  Jag blev dock sjuk...

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj. Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull. Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards