Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

2011 here I come

Av Karolina - 8 januari 2011 12:03


Nu är det början på det nya året. Det har inte hänt så mycket än så jag tänkte bara göra ett kort inlägg den här gången.


Jag och Daniel har varit hemma i Sverige över jul och nyår. Det var riktigt kul att träffa alla igen.  Jag blev dock sjuk, vilket gjorde att jag fick kämpa mig igenom nyårsafton.  Det var skönt att få prata lite svenska igen. Att gå till affären och faktiskt kunna föra ett ordentligt samtal till skillnad från de korta meningar och leenden som för dem jag möter visar på att jag håller med dem, men i mitt huvud betyder ”nu förstår jag inte alls vad du säger, men om jag ler så kanske jag slipper den pinsamma situationen att fråga om du kan börja prata engelska när vi redan har pratat kroatiska ett tag nu”. 


Nu är vi tillbaka i Zagreb, men vi är båda lite hängiga fortfarande så vi har spenderat mycket tid inne i lägenheten. Man skulle kunna tro att en känsla av klaustrofobi skulle vara nära till hands när man umgås på 24 kvm i ett par dagar i sträck, men det funkar faktiskt. Lösningen är att ha varsin dator att leka med så att man faktiskt varken pratar eller umgås med varandra

.

På måndag börjar skolan igen och jag ser fram emot att träffa alla och att fortsätta med kroatiskan. Nu blir det ordentligt plugg fram till slutprovet om några veckor…


Nyårslöften:

1: Att gå ner i vikt

2: Att lära mig skilja på verben ”pisati” (att skriva) och ”pisati” med ett litet v över s:et (att kissa) så jag inte råkar ut för fler pinsamma situationer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 25 mars 2011 11:57

Hej hej.   Nu är våren här med allt vad det innebär. Blommor har börjat poppa upp ur marken. Uteserveringarna börjar fyllas med folk och en svag grilldoft hänger över vårt kvarter. Härligt!! Ett plus till detta är ju att kroatiens vår är att jämf...

Av Karolina - 28 februari 2011 12:31

Halloj.   Idag startade vårterminen på filosofiska fakulteten igen. Egentligen var det bara introduktion och registrering så inte många minuter efter vi kom till skolan så hamnade vi istället på ett café i närheten.   Vi har nu varit lediga i...

Av Karolina - 30 januari 2011 23:12


Hej på er! Ok. Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt den senaste tiden. Efter ett par dagar i Zagreb efter vinterlovet så började skolan igen. Vi (i klassen) trodde då att det slutliga provet skulle vara den sista veckan i sko...

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj. Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull. Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så be...

Av Karolina - 23 november 2010 13:37

Bog ljudi!! Ja se zovem Karolina i ja sam iz švedske. Ja živim u Hrvatsku na učim Hrvatski jezik na filozofski fakulltet u Zagreb. Sada ja sam živjela ovdje za tri mjesec, ali sam studirala samo za dva. (Jag heter Karolina och j...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards