Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

En liten introduktion av min klass

Av Karolina - 21 oktober 2010 20:38

Hej hej

Nu har det gått drygt två veckor sen jag började skolan här i Zagreb. Jag tänkte bara berätta lite kort om min första dag på Croaticum som sektionen heter och de personer som jag pluggar med.


När vi registrerade oss på universitetet i början av september så fick vi fylla i en ansökan, vilket jag då tyckte var onödigt eftersom vi redan hade gjort en likadan ansökan på internet från Sverige, men tydligen så behövdes detta. Första dagen i skolan för ett par veckor sedan började med att vi blev hälsade välkomna av de högsta hönsen på utbildningen. Efter det fick de som kunde kroatiska göra ett test för att se vilken nivå de skulle hamna på. Daniel fick alltså stanna och skriva ett prov. Själv blev jag ivägslussad med ett gäng andra förvirrade människor för att hitta rum 212 där jag trodde att de skulle dela upp oss i olika grupper…NEJ.. det visade sig att det var rummet där vi skulle registrera oss till kursen…. Jag kände spontant att det var totalt obefogat att göra detta en tredje gång vilket jag också berättade för första bästa lärare i rummet. Som tur var höll hon med mig denna gång. Efter detta fick man önska vilken tid men helst ville ha sina lektioner.  Jag valde 8.30 efter att ha pratat med läraren för denna klass och hon försäkrat mig om att hon var en lärare som var värd min närvaro och engagemang…


Min profesorica (som man lite högtravande kallar det här) heter Dinka och är i 45-årsåldern. Hon är en jättebra lärare som har tålamod med våra tappra, men ack så klumpiga försök att prata kroatiska.


Min klass består av 12 personer. Vi har:


Karro från Sverige (vidare presentation känns onödig)


Karuna, Lakshmi  och Threesa från Indien (Karuna träffade sin kroatiska man i Indien när har var där på semester och gifte sig med honom en vecka senare… Lakshmi är gift med en indier, men de startade ett företag i kroatien så nu bor hon här. Treesa är gift med en tysk diplomat och är själv tyskalärare. De är för tillfället stationerade här i Zagreb)


Jasmine från Australien (En tjej med kroatiska rötter som fick stipendium från Kroatien för att komma hit. Hon är dansare och har rest en hel del i sitt liv. Henne mötte jag innan vi hamnade i samma klass, eftersom hon kände en kompis till Daniel och mig)


Sasha från Sydafrika (Båda hennes föräldrar är kroater och hon läser sin masterutbildning här. Skittrevlig tjej som allid är glad)


Mirko och Fransisco från Chile. (Båda har kroatiska rötter och är här enbart för att läsa kroatiska. Fransisco och Sasha är klassens kärlekspar. Mirko är en kul kille som är bra på att liva upp stämningen på lektionerna)


Silvia och Irene från Italien (Silvia är helitaliensk, men vill lära sig kroatiska för att använda detta i jobbet framöver. Irene är gift med en kroat som bodde i Italien när de träffades)


Tanja från Finland (Skittrevlig tjej som vill lära sig kroatiska för att hon har lite kompisar här som hon bor med)


Jessica från USA (Jag vet faktiskt inte varför hon är här. Hon har inte varit på så många lektioner än)


Det var det…eller  ”to je to” som man säger på kroatiska…  ahhh jag börjar snappa upp lite…


Ha det!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 25 mars 2011 11:57

Hej hej.   Nu är våren här med allt vad det innebär. Blommor har börjat poppa upp ur marken. Uteserveringarna börjar fyllas med folk och en svag grilldoft hänger över vårt kvarter. Härligt!! Ett plus till detta är ju att kroatiens vår är att jämf...

Av Karolina - 28 februari 2011 12:31

Halloj.   Idag startade vårterminen på filosofiska fakulteten igen. Egentligen var det bara introduktion och registrering så inte många minuter efter vi kom till skolan så hamnade vi istället på ett café i närheten.   Vi har nu varit lediga i...

Av Karolina - 30 januari 2011 23:12


Hej på er! Ok. Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt den senaste tiden. Efter ett par dagar i Zagreb efter vinterlovet så började skolan igen. Vi (i klassen) trodde då att det slutliga provet skulle vara den sista veckan i sko...

Av Karolina - 8 januari 2011 12:03

Nu är det början på det nya året. Det har inte hänt så mycket än så jag tänkte bara göra ett kort inlägg den här gången. Jag och Daniel har varit hemma i Sverige över jul och nyår. Det var riktigt kul att träffa alla igen.  Jag blev dock sjuk...

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj. Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull. Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards