Direktlänk till inlägg 25 mars 2011

Våren har kommit till Zagreb

Av Karolina - 25 mars 2011 11:57

Hej hej.


Nu är våren här med allt vad det innebär. Blommor har börjat poppa upp ur marken. Uteserveringarna börjar fyllas med folk och en svag grilldoft hänger över vårt kvarter. Härligt!! Ett plus till detta är ju att kroatiens vår är att jämföra med vår försommar. Igår och idag har det varit 18 grader och sol. Imorgon ska det bli 21 grader.


  


Jag har dock noterat att jag inte alls har samma uppfattning som den kroatiska befolkningen om vad som är varmt. Jag har tänkt på det förut, men idag blev det väldigt tydligt. Idag gick jag till skolan med ett linne och en tunn jacka. På hemvägen var det så varmt att jag gick enbart i mitt linne (kombinerat med byxor då ska väl tilläggas). Under min promenad på 30 minuter såg jag två personer...TVÅ personer! med t-shirt på sig. Majoriteten av de jag iakttog hade fortfarande vinterjackor på sig. Några hade gått så långt att de bara hade en tjocktröja på sig, men endast två hade varit så djärva att de hade tagit av sig till t-shirt. Och då hann jag ändå se ganska många människor. Min promenadväg till skolan är en av de mest traffikerade gatorna i staden, det var lunchtid och det gick även förbi ett mänskligt tåg på ca 100 meter som demostrerade av någon anledning. Så NEJ Daniel Ström om du läser detta.. Detta är inte en vetenskaplig studie, men jag tänker sträcka mig så långt att jag hävdar att det finns ett starkt samband mellan kroatiska människor och tjocka kläder när det är 18 grader och sol :P


Nog om detta. Vad har mer hänt?  Min nya klass är inte alls lika bra som min gamla klass, men jag har fått behålla både min lärarinna och mina gamla klasskamrater Mirko och Tanja vilket jag tackar högre makter för. Resten av klassen har fyllts ut med en kinesisk tjej som varken pratar kroatiska eller engelska. Två killar från Chile som totalt måste ha missat den här fiffiga uppfinningen klockan. Jag har funderat på om de kanske går efter något slags solur istället. De brukar ju inte vara lika exakta. En kille från Peru som inte är där så ofta och en tjej från Spanien som i och för sig är ganska trevlig. Killarna från Chile har en så bred accent när de talar kroatiska så att jag inte fattar ett ord av vad de säger. Detta har kommit att bli ett problem, eftersom vi nuförtiden har små debatter var och varannan dag. Scenariot brukar se ut ungefär så här: En av killarna säger något och när jag ska komma med ett motargument så stirrar jag istället ut i tomma intet och försöker frenetiskt gissa mig till vad de kan ha sagt tills min lärarinna översätter detta till normal kroatiska. Vi har även fått en ny elev som har livat upp klassrummet lite. Det är en medelålders man från USA. Jag skulle inte säga att han i sig är superkul, men bara genom att vara den han är så blir det ändå roligt. Han har nämligen en helt galen amerikansk accent. Han låter mer amerikansk när har pratar kroatiska än när han pratar engelska, vilket är helt hysteriskt kul att lyssna på. Jag hade lugnt velat ha den coola istället för min töntiga svenska accent. 


Ojdå, vad mycket text det blev om endast två saker. Resten får bli i lite kortare drag.


Igår var vi vid Zagrebs konstgjorda sjö och grillade. Vi var nog där från 12 till 19 och vi hade superkul. Två killar i gänget tog även det första doppet för i år. Jag skulle aldrig! Jag tror att vi var åtta personer från början och sen fylldes detta på tills vi var upp mot 20 st. Det var en superkul dag.


   


Det händer även något stort i Zagreb inom en snar framtid.... H&M öppnar den 7:e april!!! Woohooo!! Jag ska fira detta med några kompisar genom att ha en H&M-dag med shopping på dagen och party på kvällen :)


Nu får det vara nog :)


På återseende! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 28 februari 2011 12:31

Halloj.   Idag startade vårterminen på filosofiska fakulteten igen. Egentligen var det bara introduktion och registrering så inte många minuter efter vi kom till skolan så hamnade vi istället på ett café i närheten.   Vi har nu varit lediga i...

Av Karolina - 30 januari 2011 23:12


Hej på er! Ok. Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt den senaste tiden. Efter ett par dagar i Zagreb efter vinterlovet så började skolan igen. Vi (i klassen) trodde då att det slutliga provet skulle vara den sista veckan i sko...

Av Karolina - 8 januari 2011 12:03

Nu är det början på det nya året. Det har inte hänt så mycket än så jag tänkte bara göra ett kort inlägg den här gången. Jag och Daniel har varit hemma i Sverige över jul och nyår. Det var riktigt kul att träffa alla igen.  Jag blev dock sjuk...

Av Karolina - 8 december 2010 14:48

Halloj. Nu tänkte jag berätta det sista (det är ju självklart inte det sista) vad gäller mitt visum. Efter detta kommer jag inte tjata mer om detta, för allas skull. Efter att vi åkte till den kroatiska ambassaden i Ljubljana i Slovenien så be...

Av Karolina - 23 november 2010 13:37

Bog ljudi!! Ja se zovem Karolina i ja sam iz švedske. Ja živim u Hrvatsku na učim Hrvatski jezik na filozofski fakulltet u Zagreb. Sada ja sam živjela ovdje za tri mjesec, ali sam studirala samo za dva. (Jag heter Karolina och j...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards